‘Eκθεση Freskon:Προσέλκυσε περισσότερους εκθέτες και επισκέπτες εκτός Ελλάδας από ποτέ
Η έκθεση Freskon του περασμένου μήνα στη Θεσσαλονίκη προσέλκυσε περισσότερους εκθέτες και επισκέπτες εκτός Ελλάδας από ποτέ, καθώς ο ανταγωνισμός θερμαίνεται για πολλά προϊόντα στην ευρωπαϊκή αγορά
Η Freskon International Trade Show for Fruit & Vegetables πραγματοποιήθηκε στις 11-13 Απριλίου στη Θεσσαλονίκη, Ελλάδα, προσελκύοντας αριθμούς ρεκόρ επισκεπτών. Οι διοργανωτές ανακοίνωσαν αύξηση 58 τοις εκατό στους επισκέπτες σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ ο αριθμός των διεθνών επισκεπτών αυξήθηκε κατά 37,5 τοις εκατό.
«Στη φετινή Freskon, όπου η Πολωνία ήταν η Χώρα της Τιμής, με τη συμμετοχή 15 εταιρειών, πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 2.600 επιχειρηματικές συναντήσεις, ενώ υπήρχε και πρόγραμμα φιλοξενουμένων αγοραστών, με 121 άτομα από 34 χώρες και δύο ομαδικές αντιπροσωπείες εμπορικών επισκέπτες από τη Βουλγαρία και τη Βόρεια Μακεδονία που ανέβασαν τον συνολικό αριθμό σε 250», ανέφεραν οι διοργανωτές Tif-Helexpo.
Αγοραστές από 14 αλυσίδες σούπερ μάρκετ από Ελλάδα, Βουλγαρία, Λευκορωσία, Ουκρανία, Κύπρο, Πολωνία, Ρουμανία, Σερβία και Βόρεια Μακεδονία πραγματοποίησαν συναντήσεις στο FreshConmarket 2024 της Freskon, που διοργανώθηκε από την Tif-Helexpo και το περιοδικό Froutonea για όγδοη χρονιά.
Οι προγραμματισμένες παράλληλες εκδηλώσεις περιελάμβαναν το Διεθνές Συνέδριο της Freskon, με επίκεντρο τα βερίκοκα και ένα φόρουμ για τα ακτινίδια, καθώς και μια νέα παράλληλη έκθεση που διοργάνωσε η O.Mind Creatives, η Logistics & Transport Thessaloniki Expo.
Συνολικά, 267 άμεσοι και έμμεσοι εκθέτες από 28 χώρες συμμετείχαν στη Διεθνή Έκθεση Φρούτων & Λαχανικών Freskon.
Όπως αναμενόταν, το κλίμα παρέμεινε ένα σημαντικό σημείο συζήτησης κατά τη διάρκεια της εκπομπής, με την εκστρατεία των ελληνικών stonefruit στον ορίζοντα κατά τη διάρκεια μιας ασυνήθιστα ξηρής περιόδου για το βορρά, και με μεγάλο μέρος της χώρας να εξακολουθεί να αναστατώνεται από τις πλημμύρες-ρεκόρ που έπληξαν την κεντρική Ελλάδα τον περασμένο Σεπτέμβριο. ένα καλοκαίρι με πυρκαγιές.
Με ανακούφιση, λοιπόν, η Κατερίνα Τσιγάρα της Ελληνικής Γης δεν αναφέρει μέχρι στιγμής καιρικά προβλήματα. «Η περσινή χρονιά ήταν πολύ δύσκολη λόγω των καιρικών συνθηκών», θυμάται. «Είχαμε προβλήματα με τις φράουλες και τα σταφύλια, οπότε ελπίζουμε ότι όλα θα πάνε καλύτερα φέτος. Ένα μεγάλο ζήτημα ήταν οι υψηλές θερμοκρασίες του χειμώνα, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε ανεπαρκείς ώρες ψύξης».
Η εταιρεία έχει τουλάχιστον μια θετική περίοδο για τα λεμόνια, σύμφωνα με τον Τσιγάρα. «Οι εξαγωγές από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο είναι ισχυρές για την ευρωπαϊκή αγορά», λέει. «Έχουμε εξαιρετικούς καλλιεργητές και τα λεμόνια μας είναι υψηλής ποιότητας και καλού μεγέθους».
Όσον αφορά τα πορτοκάλια, το κλίμα παραμένει μια μεγάλη πρόκληση, σύμφωνα με τον Βασίλη Γκατζογιάννη του Europack, ενώ οι θερμοκρασίες ρεκόρ του καλοκαιριού αποτελούν ανησυχητική τάση. «Η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τους πάντες», λέει. «Έχει επηρεάσει πρόσφατα όγκους πορτοκαλιών στην Ισπανία και την Ιταλία. Είναι βασικός παράγοντας».
Η Europack βρίσκεται στη νότια Ελλάδα στην περιοχή της Σπάρτης, με μεγάλη παραγωγή πορτοκαλιών Βαλένθια. «Η σεζόν διαρκεί μέχρι τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο», λέει ο Γκατζογιάννης. «Είμαστε νούμερο ένα στα πορτοκάλια της Βαλένθια λόγω των εγκαταστάσεων μας στην τοποθεσία μας εκεί. Κάνουμε όμως εξαγωγές όλο το χρόνο, επομένως κάνουμε και χειμωνιάτικα πορτοκάλια, Navels και Navel Lates, καθώς και μανταρίνια και κλημεντίνες».
Σύμφωνα με τον Γκατζογιάννη, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τα ελληνικά πορτοκάλια από όλη την Ευρώπη, ιδιαίτερα από αγορές της Ανατολικής Ευρώπης όπως η Ρουμανία, η Σερβία και η Τσεχία. «Δεν έχουν πορτοκάλια εκεί και προτιμούν τα ελληνικά πορτοκάλια από άλλες προελεύσεις», λέει. «Το κόστος της μεταφοράς είναι επίσης σημαντικός παράγοντας, και όσο πιο δυτικά πηγαίνετε, τόσο μεγαλύτερος είναι ο ανταγωνισμός από τα ισπανικά πορτοκάλια. Υπάρχει επίσης μεγάλος ανταγωνισμός από την Αίγυπτο, όπου το κόστος εργασίας είναι πολύ χαμηλότερο».
Η εποχή των σπαραγγιών στην Ελλάδα ολοκληρώνεται στα τέλη Μαΐου, με τη συγκομιδή να έρχεται νωρίτερα από άλλες χώρες παραγωγής χάρη στο θερμότερο κλίμα της Ελλάδας. Η Alfa Fruits διαθέτει 50 στρέμματα παραγωγής σπαραγγιών στη βόρεια Ελλάδα και περισσότερα στη δυτική, όπου η εταιρεία έχει και την παραγωγή ακτινιδίων.
«Παράγουμε λευκά, πράσινα και βιολετί σπαράγγια, τα οποία πουλάμε σε όλη την Ευρώπη», λέει η εκτελεστική βοηθός Γεωργία Αδάμου. «Το προϊόν είναι πολύ ευαίσθητο για να αποσταλεί πολύ μακριά. Έχουμε επίσης παραγωγή πράσινων, κίτρινων και κόκκινων ποικιλιών ακτινιδίων. Απολαύσαμε μια καλή σεζόν με ακτινίδια φέτος.”
Διεθνής γεύση
Το φετινό Freskon υποδέχτηκε επίσης πολλούς εκθέτες από το εξωτερικό, όχι μόνο από τη Χώρα της Τιμής Πολωνίας, αλλά από τη Βουλγαρία, τη Μολδαβία και ακόμη και το Μπουρούντι, τη χώρα της Ανατολικής Αφρικής όπου η Jenika παράγει τα αβοκάντο και τα πράσινα φασόλια της. Σύμφωνα με τη διευθύνουσα σύμβουλο και ιδρυτή Jessy Niyonkuru, τα πράσινα φασόλια προορίζονται κυρίως για την τοπική αγορά, ενώ τα αβοκάντο Hass προορίζονται για εξαγωγή.
«Έχουμε τη δική μας φάρμα με 500 δέντρα αβοκάντο Hass», λέει, «και όταν η ζήτηση είναι υψηλή, συνεργαζόμαστε με άλλους παραγωγούς. Αναζητούμε καλύτερα συμβόλαια για να έχουμε καλύτερες τιμές για τους καλλιεργητές μας. Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής μας πηγαίνει στην Ευρώπη και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αλλά πάντα μέσω μεσαζόντων στην Κένυα και την Τανζανία, επομένως αναζητούμε άμεσους συνεργάτες. Αυτή τη στιγμή, φυσικά, υπάρχουν προκλήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα».
Τέτοιες προκλήσεις επηρέασαν επίσης τις εξαγωγές της Μολδαβίας στη Μέση Ανατολή, αυξάνοντας τον χρόνο και το κόστος μεταφοράς και καθιστώντας την ευρωπαϊκή αγορά πιο ελκυστική επιλογή φέτος.
«Ο ανταγωνισμός από χώρες όπως η Πολωνία και η Ιταλία είναι έντονος για προϊόντα όπως τα μήλα», λέει η Diana Vlasiuc, ειδική στην εξαγωγική αγορά στο Rural Competitiveness and Resilience Project στη Μολδαβία, που χρηματοδοτείται από την USAID. «Αλλά υπάρχουν ευκαιρίες στο stonefruit. Θα θέλαμε να επεκτείνουμε την παρουσία μας στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου. Πέρυσι ξεκινήσαμε με κεράσια και σταφύλια, οπότε ίσως μπορέσουμε να τα προωθήσουμε στο Ηνωμένο Βασίλειο».
Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η κύρια αγορά για τα μήλα και τα βατόμουρα Gala της πολωνικής παραγωγού Fresh Fruit Services, τα οποία έχει πουλήσει σε μερικά από τα κορυφαία σούπερ μάρκετ τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Ωστόσο, η Marta Hermanowicz της εταιρείας αναγνωρίζει τη σημασία της εύρεσης πελατών παντού.
«Έχουμε ισχυρούς δεσμούς με το Ηνωμένο Βασίλειο», λέει. «Πριν από την ένταξη της Πολωνίας στην ΕΕ, η κύρια αγορά μας ήταν η Ρωσία, και αυτό περιελάμβανε τον αγοραστή να ερχόταν στο αγρόκτημά σας, να δει τα μήλα σας και να πληρώσει σε μετρητά, οπότε ήταν πολύ εύκολο! Έτσι, όλες οι προδιαγραφές και οι έλεγχοι ήταν νέοι για εμάς εκείνη την εποχή, και το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν η καλύτερη αγορά. Τα πρότυπα ήταν πολύ υψηλά, αλλά είχατε πάντα την καλύτερη τιμή και οι αξιώσεις ήταν πάντα δίκαιες. Αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει. Ίσως το Brexit έχει αντίκτυπο και οι τιμές δεν είναι τόσο καλές όσο κάποιες άλλες αγορές. Αναζητούμε νέες αγορές για τα βατόμουρα. Ευτυχώς, υπάρχει καλή ζήτηση και δυνατότητες για βιολογικά βατόμουρα, συμπεριλαμβανομένης της ελληνικής αγοράς».
Πηγή: www.fruitnet.com